En cykel blir till

Eftersom detta har varit lite av ett hemligt projekt så är det kanske dags att skriva en liten byggrapport. Detta är ingen guide i hur man monterar ihop en cykel från lösa delar, det finns gott om sådant på youtube. Snarare blir det en berättelse om hur jag valde olika komponenter som kanske kan hjälpa den som också funderar på att bygga ihop en cykel. Lite fler fotografier finns längst ned i inlägget så om ni vill dit på en gång är det bara att scrolla ned.

Cykel00001
Det färdiga 9,7 kilo tunga resultatet.

Bakgrund
För något år sedan hade jag en Corratec Revolution, en lätt racig 26 HT, SLR hjul, schysst följsam gaffel och med brant gaffelvinkel. Riktigt snabbsvängd och härlig, kunde köra riktigt snabbt nedför och var hyffsat okej även i tekniska partier, den var som en förlängning av kroppen. På något sätt fick jag för mig att prova heldämpat och sålde den. Har tyvärr saknat den ända sen dess även om min heldämpade 26:a egentligen är en bra hoj. Målet med bygget skulle alltså bli att skapa något Corratec Revolution likt, 29 tum, estetiskt tilltalande och hyffsat lätt utan att budgeten spårade ur helt. Helt enkelt den hojen jag alltid velat ha! 

Ram (Carbonal GAEA)
Det var lite svårt med att välja ram. Att jämföra min gamla 26:a mot en ny 29: går ju inte riktigt så det fick bli lite gissande på en vettig geometri. Ett problem med många 29:or är ju den höga fronten och försökte därför hitta en ram med kort styrrör samt ganska kort hjulbas. Valet hamnade till slut på en GAEA från Carbonal. En ram som rent estetiskt är rätt lik Drössiger’s kolfiberhojar, även totalvikten är lika. Dock finns skillnader, olika utformning på styrlager, annan dragning av intern vajerdragning m.m. Att det skulle bli mattsvart blev solklart efter AIM när Emmelie körde sin nya mattsvarta hoj från Frykparts, riktigt snygg! Som de flesta katalogramar från Kina är vikten inte jättelåg men förhoppningsvis är ramen istället hållbar.

Växelgrupp (Shimano XT)
Har precis bytt till XT på min förra cykel och har absolut inget att klaga på. Att det fick bli en svart XT var egentligen inget att fundera på även om XTR var på rea och kunde ha hamnat i mitt garage för några tusingar till. Men men, bygget måste ju vara sansat. Dock byttes några av komponenterna ut, mer om det under diverse.

Gaffel (DT Swiss XMM 100mm, 15mm axel, kolfiberkrona)
Här började bygget bli problematiskt. En sak jag verkligen älskade med Corratecen var den följsamma gaffeln med en totallåst lockout. En funktion som idag verkar rätt sällsynt när det mesta bygger på plattformsteknik. Har de senaste åren kört med en Rock Shock Reba och tycker inte alls den har samma följsamhet som den gamla R7 gaffeln på Corratecen. Efter lite letande hittade jag något som passade min kravprofil perfekt, en DT Swiss XMM 100mm med Twin Shot. Twin Shot betyder att lockouten har tre lägen, en helt öppen, en delvis öppen där gaffeln dessutom sänkts 4 cm och ett helt låst läge. Det fanns bara ett problem, priset är inte direkt lockande. Inte ens för den enklare modellen helt i aluminium. Som tur är kommer gaffeln ersättas (av den nya ODL gaffeln)  och fanns därför för betydligt lägre pris hos några internetshoppar runt om Europa under sommaren. Lade min order men tyvärr fick jag sent på sommaren en återbetalning då affären kommit på att de inte kan leverera. Vad gör man nu? Slutsålt överallt!

Här hittar vi också bottenrekordet i kundbemötande under bygget vilket bikeshop.no stod för. De hade trots allt gaffeln till hyffsat humant pris men vägrade sälja till Sverige eftersom deras ramavtal med posten inte innehöll utlandspaket. Kändes som ett problem som skulle kunna vara lösbart men men. Började ge upp och funderade på en exklusiv Fox istället men skickade i ett sista desperat försök ut mail till några DT återförsäljare runt om i Europa. Bl.a. ett företag i Polen, DT4you, svarade. De bad om ursäkt och meddelade att de tyvärr inte hade gaffeln jag sökte men att de istället har den med kolfiberkrona som jag kan få köpa billigt. =) Efter att ha tolkat deras inte så klockrena engelska var det förmodligen en mässgaffel som de visat upp men inte använt på någon cykel. Efter lite research i polska momsregistret vågade jag skicka iväg pengarna och någon dag senare dök det upp en riktigt nice XMM 100 med kolfiberkrona.

Hjul (DT Swiss 240s nav, ZTR Crest, DT Swiss Aerolite, DT Swiss röda nipplar)
Funderade ett tag på kolfiberhjul med antingen tub eller kanttråd men att ha ett par ömtåliga hjul var inget som riktigt lockade. Jag vill kunna köra med “finhjulen” på varje träning och bara äga ett par hjul. Föll därför tillbaks på ett par standardhjul där det är lätt att få tag i reservdelar, lämpliga för att köra slanglöst samt är lätta. DT Swiss 240s naven för genomgående axlar var det första som valdes, de har gott rykte och låter härligt när de snurrar. ZTR Crest fälgen är också mycket vanlig, även bland multisportare vilket brukar vara ett gott tecken när det gäller hållbarhet. De är även anpassade för att köra slanglöst vilket är ett plus. Tanken var ju att cykeln skulle ha röda detaljer varför det blev röda DT Swiss nipplar. Hjulen byggdes sedan av butiken och anlände färdigmonterade till dörren. Kan nog sätta ihop det mesta på en cykel men bygga och rikta hjul är inte min grej.

Diverse komponenter (Carbonal och diverselådor i garaget)
Eftersom ramen skulle vara mattsvart vore det ju trevligt om allt annat matchade. Styre, sadelstolpe, sadel och flaskhållare inhandlades därför samtidigt med ramen från Carbonal, en FSA SL-K styrstam fanns sedan tidigare i bra att ha lådan. Har alltid kört med riktigt smala styren men modet säger ju att styren skall vara så breda som det går. Slog till på ett 60cm styre som trots 4cm mer bredd än mitt nuvarande styre nog är bland de smalaste i Karlstad.

Diverse småkomponenter (Wippermann Connex, KCNC, Ashima, Ritchey)
Förutom mattsvart skulle färgtemat vara rött och guld. Standardbromsskivorna i XT gruppen som jag tycker ser rätt tråkiga ut ersättes därför med ett par Ashima bromsskivor med röd spindel. Eftersom jag haft lite oflyt med centerlockskivor under året fick det bli 6-bultsskivor. Skruvarna blev Ashima aluminiumskruv guldfärgade såklart. Röda matchande KCNC handtag och en röd KCNC sadelstolpsklamma med guldskruv. I förbifarten hittade jag också en guldfärgad Wippermann Connex kedja när jag skulle inhandla lite kedjelås och den kunde man ju inte motstå. Köpte även röda KCNC klingbultar men de behöver nog modifieras lite för att passa och är ännu inte monterade, återstår att se om det blir av. I rött går även pedalerna som blev ett par enkla och tunga från Ritchey som får fungera tills vidare. Har ett par gamla men riktigt lätta X-Pedo i garaget(från Corratecen) som efter lite kärlek och nya lager skulle bli perfekta för cykeln, i guld är de dessutom.

Däck (Michelin Wild Racer, Stans No tubes tubeless)
Under AIM i Lindvallen körde flera på Michelin Wild racer och jag var riktigt imponerad över prestandan. Efter att ha diskuterat frågan med Olof Hagliden (http://hagliden.blogspot.se/) var det inte längre något att fundera på. Däcken monterades sedan med No Tubes tape, gegga och ventiler. Ett enormt tack till Emma och pappa Gunnar som bidrog med blod, svett och valkar i händer när däcken skulle på fälgen. Måste vara den tajtasta passformen jag någonsin upplevt.

Montagefasen
Efter att ha haft en riktigt stressig vecka på jobbet när de sista delarna äntligen anlänt var det nu torsdag och tre dagar kvar till KarlstadXC vilket skulle vara den perfeka premiären. Började montaget sent på torsdagkvällen. Första nervösa momentet var att sätta sågen i kolfiberröret till gaffeln. Efter att ha kontrollmätt ett gäng gånger för mycket så var det bara att köra. Nästa problem var att få fast expandern i gaffelröret vilket jag aldrig gjort tidigare. Som tur är finns Youtube och snart satt gaffel, styre, hjul och växelkomponenter på cykeln. Eftersom jag köpt XT gruppen från England var bromsarna avsedda för montage på fel sida (frambromsen på höger hand). Har beställt luftningsnipplar men de har ännu inte anlänt så drog iväg en meddelande till Johan “Frykparts” Fryksenius om han var villig att offra en fredagskväll på att korta bromsslangar. Han accepterade och efter lite meck så var bromsslangarna kortade och klara. Hem och ännu en timme för att montera vajrar, hölje samt ställa in allt. Klart för start!

Skulle hjälpa till att markera banan inför Karlstad XC på lördagkvällen, perfekt möjlighet för provkörning. Pannlampa på! Efter lite meck med lossad sadel, crash samt att det mesta gällande sittställning var fel kändes det mesta ändå rätt ok efter 5km provkörning samtidigt som man satte upp pilar och ATA-band. Dags för det riktiga provet!

Så hur är den att köra på? (Under Karlstad XC)
Oj oj oj vad kul det här var! Efter en lite trevande inledning kom Corrateckänslan som jag saknat så länge mer och mer. Att susa fram på sörmon på de slingriga stigarna var helt fantastiskt. Var lite sämre åkmässigt än gruppen jag körde med och fick verkligen bita i men absolut inga problem att komma ikapp när det lutade svagt nedför och var kurvigt. Gaffeln uppförde sig excellent och hade man bara haft mer krut i benen hade det kunnat gå ännu fortare. 21 plats i motionsklassen  och dryga 50 totalt får väl ändå ses som rätt ok med tanke på att benen var rätt slut redan vid start sen tjurruset dagen innan. Cykeln var verkligen helt fantastisk!!

Några saker man skall tänka på…
-Glöm inte att skruva fast höger växelreglage och broms. Svårväxlat annars, speciellt om du samtidigt vill bromsa.
-Glöm inte att hårspraya fast handtagen om du tänkt “Ähh, det gör jag sen”. Det är jobbigt när de inte sitter fast.
-Glöm inte gaffelpump även om du bara har 5km att provköra på.
-Om du glömt gaffelpump vid provkörning, glöm inte att justera lufttrycket när du kommit hem om du tänkt tävla dagen efter.
-Glöm inte att köpa schyssta cykelbyxor, kolfibersadel är väl sisådär när det gäller bekvämlighet…

För er som vill bygga något liknande
Tänk på att en cykel innehåller mycket smådelar som man kanske inte tänker på i första läget. Styrlager, passande dropouts (om ramen har utbytbara), skruvar till flaskhållarna (som jag glömde bort), expander/starnut till gaffeln, specialverktyg som krävs.

Bilder
Cykel00006
Guldfärgad kedja på svart XT grupp. Tycker det blev riktigt snyggt, speciellt i kombination med de röda pedalerna.Cykel00005
Röda bromsskivor, guldskruvar, vit DT gaffel, vad mer kan man önska sig?Cykel00004
DT Swiss 240s nav. Röd bromsskiva även bak.Cykel00003
Röda KCNC handtag med övriga komponenter i svart.Cykel00002
ZTR Crest fälg.

 

2 thoughts on “En cykel blir till

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *