På semester i Chamonix

Eftersom det blev en hel del bilder under Chamonixresan och det saknades info på nätet när vi gjorde research inför resan fick det bli ett långt inlägg om hur fantastiskt vi haft det i Chamonix. Speciellt tack till Olof Solberg i Team Outdoorexperten som tillsammans med sin fru Erika övertalade oss om att byta resmål till Chamonix när vi redan bestämt oss för att semestra i Österrike. =)

I princip alla bilder (om inte alla) är tagna med 24-105 normalzoom och fotografen är undertecknad. I de fall då jag är med i bilden är det Emma som fixat fotandet. Inlägget är superlångt så ta och hämta en stor kopp kaffe innan ni börjar läsa.

Vandringsdag 1
Fortfarande lite trötta efter resan och med behov av att fixa lite saker fanns det bara tid för en kortare tur. Vi tog kabinbanan upp till Planpraz och gick Grand Balcon Sud till La Flegere där vi tog kabinen ned och sedan buss tillbaks till Chamonix. Otroliga vyer där man såg de allra högsta bergen på motsatt sida dalen. Det är också en riktigt fin led att springa.

Chamonix00010

Trots att detta är en lätt led finns det en del luftiga passager. När vi var där var leden förberedd för Mont Blanc Marathon varför skyddsnät var uppsatta på vissa ställen, antar de inte finns där i vanliga fall.

Chamonix00011

Vandringsdag2
Vandringsdag nummer två blev kanske inte riktigt en vandringsdag om vi skall vara petiga. Dagen började med att vi direkt på morgonen, innan alla “turister i lågskor och solhatt” vaknat, tog kabinen upp till Aguille du Midi. Toppen består av en utsiktplats, resturang m.m. samt är startpunkten för vandring eller skidåkning i Vallee Blanche. Våra glaciärkunskaper var lite för bristfälliga för att våga oss ut så vi stannade inom stängslet.

Chamonix00012 Chamonix00013

Otrolig utsikt från Aguille du Midi. På bilden ovan och den nedan ser man den snökam som leder ned mot Chamonix om man skulle vilja ta sig fram till fots istället för kabinen. Får bli något att ta nästa år.Chamonix00014

Eftersom dagen knappt börjat började vi på nästa utflykt direkt efter att ha kommit tillbaks till Chamonix, nämligen att ta tåget upp till Montenvers där det fanns en glaciärgrotta.

Det kändes rätt sorgligt egentligen att se hur mycket som försvunnit av glaciären på så kort tid. När man gick ned mot grottan fanns skyltar med årtal som visade hur hög glaciären var under det året, den krymper snabbt. I grottan hängde ett foto där man ser tågstationen och glaciären som går nästan ändå upp. Antar bilden är tagen i början av 1900 talet när järnvägen byggdes. Bilden nedan tog jag från tågstationens cafe och nu är det långt ned till glaciären. På bilden längst ned sitter skylten för 1985, ungefär när vi föddes.

Chamonix00017 Chamonix00016

Chamonix00015

Det hade nu blivit eftermiddag och det var dags för en löptur på fjället, en tur som blev något längre och stökigare än tänkt. Tänkte först ta liften upp till planpraz och i princip springa samma väg som vi hade gått dagen innan. Lite tråkigt att ta samma sträcka så beslutade istället för att springa upp mot Planpraz och vika av längs Sentier les Gartes halvvägs upp på berget och sedan leta mig hem på något sätt.

Efter att ha missat leden Sentier les Gartes på väg upp mot Planpraz trots den generellt riktigt bra skyltningen i området hamnade jag uppe vid Planpraz trots allt. Tog Grand Balcon Sud mot Flegere men vek av nedåt Chamonix halvvägs till Flegere. Hade hört att Sentier les Gartes skulle vara riktigt fin så gjorde ett nytt försök att hitta leden från det här hållet istället och helt enkelt ta den tillbaks. Hittade leden men tappade lika snabbt bort den igen när den för en kort stund gick på en grusväg. Nu var jag däremot helt säker på var jag befann mig så tog helt enkelt en genväg genom skogen och mycket riktigt, leden var hittad igen.

Lyckan blev dock kortvarig när jag kom till en fors och med hänsyn till fotlederna inte vågade mig på ett korsningsförsök. Fick vända tillbaks och hittade förklaringen till varför jag inte inte hittat ledmarkeringarna till Sentier les Gartes när jag kom fram till en avspärrning. Leden var avstängd p.g.a. stenras varför alla skyltar tagits bort. Hade ju varit smartare att behålla skyltarna men satt upp info och avspärrningar så man inte letat i onödan… Blev 18km totalt med 1100 höjdmeter under de första 5 kilometrarna, fantastisk runda om än med lite navigationsproblem.

Vandringsdag3
Eftersom det var Mont Blanc Marathon tog vi först en titt på målgången uppe vid Planpraz. Fick tyvärr inga riktigt bra bilder på löparna då ljuset inte alls kom från rätt håll.

Chamonix00018

Därefter tog vi kabinen upp till Le Brevent, en fantastisk utsikt 500 höjdmeter ovanför Planpraz. Från toppen ser man sjön Lac du Brevent, perfekt ställe för en lunch.

Chamonix00024

Chamonix00019

Från toppen vid Brevent ser man också Aguille du Midi på motsatt sida dalen där vi varit dagen innan.

Chamonix00023

Chamonix00020

Efter lunch vid sjön tog vi samma väg tillbaks till Brevent men istället för att ta kabinen ned tillbaks till Planpraz blev det promenad. Riktigt fin tur! Från Planpraz tog vi dock kabinen ned, började kännas i låren efter en lång dag.

Chamonix00021 Chamonix00022

Vandringsdag4
Efter en morgonlöpning längs Petit Balcon sud tog vi kabinen till Flegere med planen att gå resten av Grand Balcon Sud som vi inte tog under första dagen, alltså att gå bort till Argentiere. Denna tur var också helt fantastisk som det mesta annat varit i Chamonix. Leden har nog förmodligen skadats av vintern och den sista delen till Argentiere var ganska stökig men enligt skyltar håller den på att restaureras.

Första delen av leden med Flegere och bilvägen dit i sikte. Aguille du Midi syns, tyvärr var Mont Blanc täckt av moln.

Chamonix00025

Chamonix00027Chamonix00029

Det var fler än vi som beundrade utsikten.Chamonix00028

Fick också för mig att göra ett Murad Osmann-plagiat på hans Follow me to serie. Vi tog bara en enda bild och det blev riktigt bra. Emma som tar tag i handen och drar mig vidare mot äventyret.

Chamonix00026

Chamonix00030

Slut på äventyret för den här gången, möjligt mer bilder kommer ut senare.