Guds gåva till fotograferna.. Tummen

En ny kategori har tillkommit på sidan, guider helt enkelt. 

En sak som kan dela upp fotografer i läger, förutom vilket märke som är bäst, är om man skall använda ”tumfokus” eller inte. Antingen lovordar man det, eller så anser man att det är helt värdelöst. I många fall verkar det som den senare kategorin består av de som inte provat alls (eller enbart en kväll) och jag lever med övertygelsen om att de som inte gillar tumfokus inte har gett det en chans.

 Nedanstående text gäller Canon och Nikon men det är möjligt att funktionen finns i fler märken. Bilderna är fotograferade från min 5D men det ser i princip lika ut i moderna kameror.

Begrepp som används
One-Shot(Canon)/AF-S(Nikon) : Kameran hittar fokus och låser fokusering oavsett om kameran eller objektet man fotar flyttar sig. Används för att fotografera stillastående föremål.
AI-Servo (Canon)/AF-C(Nikon) : Kallas ofta för focus tracking vilket innebär att kameran följer rörliga föremål och försöker förutspå var de befinner sig när bilden tas. Kan även användas på stillastående föremål om man inte har extrema krav på exakthet(egentligen extremt kort skärpedjup).

 Automatiklåsknapp : Kallas på Nikon för AE-L/AF-L och på Canon för *. Används som standard för att låsa exponering men jag föredrar att använda den till autofokus. Vissa kameror har även en knapp AF-ON, som är programmerbar på samma sätt.
Knapp för att välja fokuspunkt: I viss mån programmerbar, som standard trycker man på knappen och väljer sedan vilken fokuspunkt som skall användas.
Joystick: Programmerbar, vette sjutton vad den används till som standard. Jag använder den för att välja fokuspunkt.

Som standard är kameran konfigurerad med både ljusmätning och fokusaktivering på avtryckarn. Det innebär alltså att kameran ställer fokus vid vald fokuspunkt samt bestämmer rätt exponering (slutartid, bländarvärde samt ISO) då man trycker ned avtrycket till hälften. Under tummen har man en knappt märkt * på Canon samt AE-L/AF-L på Nikon, denna kan användas för att låsa exponeringen på en annan plats än där bilden tas. Detta tillvägagångssätt fungerar mycket bra om man fotograferar stillastående objekt och använder One-Shot/AF-S men är inte alls bra då man fotar rörliga föremål med följande autofokus. Vid fotografering av rörliga föremål krävs det att man använder följande autofokus, här blir det dock problem med kamerans standardinställning.

 Vi leker med följande scenario med kamerans standardinställningar.

Vi är ute och leker med våra barn/hund/sportbil/modellflygplan etc. här symboliserat av en boll. Bollen är stilla, vi använder one-shot / AF-S, fokus låses och vi tar bilden. Eftersom fokus är låst kan vi med avtrycket nedtryckt till hälften komponera om bilden som nedan.

 Man kan istället tänka sig situationen som att bollen (barn/hund/sportbil/modellflygplan) rör sig och vi använder följande autofokus. För en mikrosekund stannar bollen…

  Men tänk om man vill komponera om bilden? Vad händer då?

Hoppsan, det gick inte! Kameran vet inte vad som är viktigt i bilden och i detta fallet valde kameran bakgrunden som det viktiga och fokuserar på den. Så länge som autofokus finns på avtrycket kan vi inte komponera om bilden och samtidigt ha följande autofokus. Visserligen skulle man kunna fippla av autofokusen på objektivet eller välja one-shot/AF-S i kameran men allt ovanstående hände på en mikrosekund, det är barn/hund/boll vi fotar. Tumfokus kommer att lösa alla våra problem! =)

 Vi skall se hur vi fixar till inställningarna nu.. Det finns många olika valmöjligheter i menyerna för att konfigurera vad som händer då man trycker ned */AF-L/AE-L men det viktigaste är att få bort fokuseringen från avtrycket. Glöm föresten inte att antecka hur ursprungsinställningen är ifall ni mot förmodan inte skulle gilla att fokusera med tummen.

 I en Canon ser menyerna ut såhär:
Man går först in i menyn ”Egen programmering / Custom functions”. Man ser texten “Avtryckare”  samt ”Automatiklåsknapp” skilda åt av ett /. Om man kollar i menyvalen ser man att valen följer samma idé. Här har jag valt alternativ 1. Alltså att Avtryckare=AE-lås, det innebär att avtryckaren låser exponeringen så länge som den är nedtryckt till hälften. Efter snedstrecket har vi automatiklåsknapp(knappen * på baksidan av kameran) = AF vilket betyder att autofokus är aktivt så länge som * är nedtryckt, släpper man tummen stannar fokuseringen.

På en Nikon finns dessa val i två menyer. Först går man in i inställningen för AE-L/AF-L knappen och väljer ”AF-ON”. Man han då aktiverat autofokus på tummen och avaktiverat autofokus på avtrycket. Man får sedan gå in i en annan meny och välja exponeringslås på avtrycket.

 Om vi tänker tillbaka på bollen förut. Vi följer bollen med följande autofokus, bollen stannar upp.

  Vi SLÄPPER TUMMEN och komponerar om bilden.

 Sen börjar bollen att springa igen, vi trycker ned tummen och är snabbt med och kan ta bilder med följande autofokus igen. Genom att använda tumfokus kan man i praktiken hela tiden ha kontinuerlig autofokus och vara beredd på rörelse samtidigt som man behåller alla fördelar från one shot/AF-S. Man förlorar lite i exakthet på stillastående objekt jämfört med AF-S/One shot men det märks som sagt enbart vid mkt korta skärpedjup.

Detta var ett konkret exempel på fördelarna med tumfokus. En ytterligare fördel som är mer subjektiv är den fulla kontroll som metoden ger. Fokus på tummen och ljusmätning på halvtryck, det innebär att jag kan ljusmäta där jag känner för, jag kan när som helst starta och stanna autofokus. Full kontroll i ett nötskal!

Nackdelar då? Nja, det finns inga =) En nackdel är svårigheten att dela kameran med någon som inte gillar tumfokus. Alla i familjen måste använda det eller ingen. Observera att tumfokus enbart fungerar i P A(Av) S(Tv) och M och alltså inte i auto/motivprogram.

En annan sak jag tycker Canonägare bör göra för att ytterligare snabba på fokushanteringen är att än en gång gå in i egen programmering och till menyn nedan.

 Valmetod för AF-Punkt->Pilknappar direkt. Vad som händer när man väljer detta alternativ är att joysticken direkt väljer fokuspunkt. Trycker man in (in i kamerahuset alltså) joysticken väljs den mittersta, drar man den åt höger väljs den högra, drar man den åt vänster väljs den vänstra, trycker man den nedåt väljd den nedersta etc. Trycker man ned ”Fokuspunktknappen” under tummen aktiverar man alla och låter kameran bestämma. Detta ger i kombination med tumfokus en stor flexibilitet och snabbhet i autofokushantering.

 Lycka till!! Ni som testar, skriv gärna kommentar om vad ni tycker. Både bra och dåliga erfarenheter efterlyses.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *