Skärpedjup

Något som många eftersträvar vid porträtt och många andra typer av foton är ett kort skärpedjup och därmed en suddig bakgrund. Skärpedjup är en rätt komplex effekt som beror av flera variabler vilket gör den betydligt mindre logisk (iallafall vid första anblick) än andra saker man ställer in på kameran.

Några minnesregler för att få så suddig bakgrund som möjligt.

Bländaren:För att få skärpedjupet så kort så möjligt skall man använda största möjliga bländaröppning, vilket i kameran matas in som ett så litet tal som möjligt. Exempelvis 1,8  2,8  4,0  5,6 etc. (Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture )

Brännvidd:Ju mer inzoomad man är, ju suddigare verkar bakgrunden att vara.

Avstånd:Ju närmre förmålet man fotar är ju kortare blir skärpedjupet, dessutom blir blir bakgrunden suddigare ju längre bort den är från det man fotar.

Storlek på sensorn i kameran:Olika kameror har olika storlek på sensorn som registrerar bilden och ju större sensor ju kortare blir skärpedjupet. Det får följden att en 5D har ett kortare skärpedjup vid “samma bild tagen från samma plats” jämfört med 7D, 50D och 550D. Ännu mer tydligt blir det om man gårned ytterligare i sensorstorlek till en “Micro four thirds sensor” vilket sitter i exempelvis olika varianter av Olympus PEN och Panasonic Lumix DMC-G. På dessa kameror kommer alltså skärpedjupet bli kortare om man som fotograf står på samma plats och får med lika mycket av rummet vid sammabländare jämförtmed kamerorna nämnda ovan. Ännu värre blir det om vi går över till kompaktkameror och mobiltelefoner där sensorn är så liten att det ofta är omöjligt att få ett kort skärpedjup utan det mesta i bilden kommer att bli skarpt.

Alltså, för att få bakgrunden att verka suddig skall man alltså användaen stor bländare, en systemkamera med stor sensor och zooma in. På bilden nedan har jag “zoomat in” på en cykelpedal och med en mycket stor bländare har jag fått ett så kort skärpedjup att det nästan inte finns alls.

2 thoughts on “Skärpedjup

  1. Hej Marcus. Det med skärpedjupet och sensorstorlek har jag funderat länge på. Jag kommer fram till att sensorstorleken inte kan påverka skärpedjupet. Objektivet skapar bild, inte sensor. Om man tar två kameror med samma avstånd mellan objektivsanläggningsyta och sensor, fast en är fullformat och andra ‘crop’, sätter på dem likadana gluggar och fotar samma motiv från samma plats, skärpedjupet bör vara likadant fast motivet får olika inramningar (förlängningsfaktor). Om man däremot flyttar bakåt med ’crop’ sensor för att få identiska inramningar, blir det naturligtvis längre skärpedjup på den för att avståndet till motivet bli större. Eller har jag fel… Vi ses. Piotr

    • Precis, objektivet skapar oskärpan och inte sensorn. Om man tar en fullformatare och beskär den får man en identisk bild med motsvarande APS-C bild där kameran beskurit bilden.

      I praktiken kommer man dock ändra avbildningskalan vid normal fotografering. Om man vill ta en bild med ett visst utsnitt, från samma plats och med samma bländare blir brännvidden olika. Avbildningsskalan blir olika och nu får vi olika skärpedjup.

      Jag har sett en formel för att räkna ut vilken skillnad i bländare man behöver för att motverka skillnaden mellan olika sensorstorlekar vid samma bildutsnitt. Har för mig att det var:

      Skillnad i bländarsteg = (ln(Skillnad i sensorstorlek) / ln(2)) / 0,5

      Om man då har en faktor 1,5 mellan DX och FX blir det strax över ett bländarsteg i skillnad. Kan stämma?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *